torsdag 1 mars 2012

På längden och tvären




Om någon skulle fråga mig om jag har någon idol , ett ord som egentligen hör hemma i en barnslig värld utanför vår, skulle jag möjligen svara: HCN.

Nej, det är inte en artist i vanlig mening. Denne man, för det är ett hankön, varken sjunger, spelar, målar eller skriver (nåja,tre böcker han han släppt). I viss mån skulle man snarare kunna kalla honom skulptör.

Har det möjligen gått upp ett ljus? Om inte, kolla bilden ovan. Det är typ ett sådant han arbetar med. Och när övriga nycklar är på plats går larmet bland oss fans, precis som ornitologerna brukar anropa varandra då det vankas ett nytt kryss(sic!)

Nu kan jag väl inte vara tydligare. Okej, en ledtråd till:  Något som har att göra med VR och LR.
Jag visste väl att ni skulle klura ut det! De flesta av er seniorer och andra med gott om tid är ju inte helt ordblinda. Märkligt vore det väl annars, med tanke på hur många i vår generation som motionerar  sina hjärnor på detta sätt.

HCN tillhör således toppskiktet i denna sportgren. Han är svår, ibland outgrundlig, har en faibless för gamla ord men får oss att känna oss oerhört intelligenta när gåtorna är lösta, respektive som jubelidioter.

Men det finns fler favoriter. Och hatobjekt. Om detta vittnas dagligen på det nätforum som förenar många av oss entusiaster. Ibland kokar känslorna över och då uppstår animerade diskussioner, men för det mesta präglas samvaron av tacksamhet och en  väluppfostrat artig ton.

Och medan ni funderar på några exempel  på nyttig excersis för minnet så vidarebefordrar jag nedanstående  länk, där man gratis, utan att köpa tidningen eller betala en årsavgift, kan plocka ut de bästa korsorden ur DN och SvD.

Tar sig inte vidare utan ledarhjälp.
Däng från ett statligt verk.
Dojans.
Akterarbete. 
Funtrit.
Kan ses i spegelskrift.


http://www.habokommun.se/sv/Fritid--kultur/Habo-bibliotek/Library-Press-Display/ 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar